-
۲۶ مرداد ۱۳۹۴
-
۲۹۶۴
مقدمه
باغ و باغآرایی از دیرینهترین روزگار در میان تمدنهای مختلف بشری وجود داشته است، در این میان ایرانیان جایگاه و مرتبه ای ویژه داشتند. اهمیت پرداختن به باغ و باغ سازی و ارج نهادن به طبیعت در ایران تا حدی بوده است که به صورت یک آیین مذهبی در میآید. اهمیت این مساله تا جایی پیش میرود که الیزابت معینیان معتقد است، مسلمانان باغ ایرانی را همتای زمینی بهشت موعود قرآنی یافتند. فضای باغ ایرانی همانگونه که توسط آبراهههایش دقیقا مشخص شده، نظم کیهانی جهانی را نشان میدهد. همانند الگوی چهار باغ که یک مصداق آن تمثیلی از چهار نهر بهشتی است و دیگری شرایط اقلیمی و کویری ایران (تضاد با محیط کویری به مثابه بهشت در برابر جهنم) است.
واژه شناسی باغ
بسیاری از ادیبان و زبان شناسان باغ را برگرفته از ریشه کلمه بغ میدانند. بغ واژهیی است بسیار کهن که در اوستا به شکل بگ و بغ به معنی بهره و بخش به کار رفته است. اما در سنگ نوشتههای هخامنشی به معنی خدا و در اوستا نیز به معنی تقسیم کردن به چند بخش آمده است. از این رو میتوان ارتباط معنایی بین باغ و بغ (خداوند) را به معنی دلیل وجودی باغ ایرانی مبتنی بر مکانی برای حضور خداوند روی زمین تلقی کرد.
تاریخ باغ و باغسازی در ایران آمیخته با افسانه بوده و منوچهر پیشدادی را نخستین احداث کننده باغ دانستهاند. به عنوان نمونه بنای آناهیتا در کنگاور روی صخره ای بنا شده که از بطن آن صخره، چشمههای متعددی ظاهر شده و موجبات حیاط و زندگی را در دشت گسترده فراهم میکند. چشمانداز و منظر پیرامون این بنای ساسانی را دشتی سرسبز شکل میدهد که محل زیست انواع جانوران و گونههای نخیری است. پلان اولیه نیز موید این است که این بنا در مجموعه ای از باغ در میان شکارگاهی شکل گرفته است و چنانچه پلان غرفههایی را که در دوران ایلخانیان ساخته را از پلان آن تفکیک کنیم، پلانی ساده به دست خواهد آمد که فضای آن با فضاسازی مسکونی، کاخ اداری یا قلاع نظامی شباهت ندارد. بلکه آنچه مشاهده میکنیم یک سیستم هدایت آب و آب نماسازی است که الگوی آن بسیار مشابه به الگوی باغسازی ایرانی است. بنابراین میتوان گفت که باغ ایرانی حاصل خلق و توسعه یک پدیده فرهنگی- ایدئولوژیک بوده و مانند معماری ایرانی و سایر هنرها هیچ چیز بی مورد (یا فقط برای زیبایی) وجود ندارد و آنچه مفید و لازم است، زیبا عرضه میشود و جلوه ای در کمال جمال دارد.
باغ ایرانی مزین به نظم و تناسب، برخوردار از حرمت و محرمیت، منزه از بیهودگی و افراط و تفریط، موظف به کارایی و سوددهی، مساعد با قنات، صرفه جویی و مجهز به پایداری است، از این رو یک هویت و موجودیت واقعی دارد که متعلق به جامعه و فرهنگ ایرانی است و محصول تعامل عواملی است که از یک سو مبتنی بر ادراک محسوس و لذت آفرینی و از سوی دیگر شخصیتی نمادین و تمثیلی دارد. اما از دوره قاجار واژه پارک برای نخستین بار وارد فرهنگ ایرانی میشود و عناوینی چون پارک امین الدوله و پارک اتابک ظهور پیدا میکنند. ورود و ظهور سبک معماری اروپایی نه تنها عمارات و بناهای اواسط قاجار را در برمیگیرد بلکه شیوه باغسازی این دوره را تحت تاثیر قرار داد، از این رو مهمترین ویژگی در باغسازی دوره قاجار نفوذ سبک اروپایی در سبک ایرانی است که در این مقطع به صورت سطحی، تقلیدی و بر پایه تمایلات تجددگرایانه انجام میشد. این روند از دهه 40 رونق پیدا میکند و نکته جالب این است که پارکهای این دوره به دو گروه تقسیم میشوند: 1- پارکهایی که در گذشته باغ بودند از جمله باغ نیاوران، قیطریه و جمشیدیه. 2- پارکهایی که از همان آغاز به عنوان پارک طراحی شدند مانند پارک شهر و نکته جالب توجه استفاده از الگوی منظم باغ ایرانی در کنار هندسه نامنظم مدرن است که شرایط حاکم بر دوره قاجار را به نوعی دیگر تداعی میکند.
نتیجه
در نهایت باید بدانیم که امروزه در پارکسازی، نگهداری از فضای سبز یکی از مهمترین اصول است که در مقابل آفتاب سوزان و شرایط اقلیمی ایران بسیار سخت و نیازمند مصرف آب فراوان است که ثمری نیز ندارد. در صورتی که در اروپا با رطوبت و بارندگی کافی چمن خود به خود میروید. لذا بهتر است که یکبار دیگر به اصول و هندسه باغ ایرانی و نوع گل و درختان توجه داشته باشیم و از هدایت آبهای روان در کنار درختان بلند پرسایه و حوضهای لبریز استفاده کنیم و باغ را تجسمی از بهشت بدانیم.
منبع: روزنامه اعتماد